The carrot of 9 ofzoiets - Reisverslag uit Kālimpang, India van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu The carrot of 9 ofzoiets - Reisverslag uit Kālimpang, India van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu

The carrot of 9 ofzoiets

Blijf op de hoogte en volg Gerda

07 November 2018 | India, Kālimpang

Inmiddels zit ik nu ruim een week in Kalimpong: een bergdorp in het noord-oosten van India.
De komende 2,5 maand ga ik hier de cultuur ontdekken en zelf aan de slag.
Meteen op de eerste avond werd me duidelijk dat de vakantie over was...
Om zeven uur 's avonds kwam ik aan in Kalimpong. Na een hartelijk ontvangst en een goede maaltijd werd me verteld dat ik de volgende ochtend om negen uur les mocht gaan geven in 3 verschillende klassen!
Bizar om nog geen kind gezien te hebben, geen idee te hebben hoe het school-systeem in elkaar zit en dan toch les te geven. Vertrouwen hebben ze in ieder geval wel in me ;).

Afgelopen week werd me duidelijk dat dit soort acties me vaker gaan overkomen. Vrijdagochtend hoorde ik om vijf voor negen dat ik een kwartier later les moest geven...
Stiekem vind ik het een leuke uitdaging en red me er ook nog prima mee.

Deze week heeft de school vakantie. Tijd voor mij om een aantal lessen voor te bereiden die ik achter de hand heb voor de 'je moet nu lesgeven' momenten.
Tips en ideeen zijn van harte welkom! Een les duurt 3 kwartier, onderwerp mag ik zelf bedenken, leeftijd varieert van 7-17 jaar. Tussendoorspelletjes doen het goed.

Naast het lesgeven ben ik betrokken bij het ' hostel', een kostschool waar kinderen uit omliggende dorpen wonen. In de dorpen zelf zijn geen scholen die degelijk onderwijs geven.
In het hostel wonen ca 65 kids.

De ochtend start (om 6 uur!) met een christelijke dagopening, een devotion waarna ze ruim een uur huiswerk gaan maken.
Na schooltijd staat er ook anderhalf uur studietijd op het programma voordat er een avondsluiting, devotion, is.
Ik ben aanwezig bij devotion, 2x in de week verzorg ik de inhoud. Bij het huiswerkbegeleiding ondersteun ik waar mogelijk.

Oef, wat loop ik er daar tegenaan dat mijn engels zo basic is! Hoe leg je in het engels de onderliggende betekenis van een gedicht uit?
En hoe zou je de wortel van 9 uitleggen: de carrot of 9? (Credits voor deze vertaalgrap gaan naar Heleen V.)
Ik ben nu dus ook zelf maar weer actief bezig met het opvijzelen van mijn engels.
'Gelukkig' is engels niet de moedertaal van de kinderen waardoor hun engels ook hier en daar hapert.

Zelf heb ik een eigen kamer in het hostel. Een kamer met bed, bureau, badkamer en een supermooi uitzicht over het berglandschap en de stad. De maaltijden eet ik bij Mathias en Yanki.
Mathias is de pastor van een kerk hier en mijn contactpersoon. Yanki is zijn vrouw en tevens hoofd van de school.
Ze hebben 2 dochters waarvan 1 nog thuis woont.

Met name Mathias zorgt ervoor dat ik veel dingen van de cultuur meekrijg. Hij legt veel uit en neemt me mee naar verschillende events. Zo ben ik maandag meegeweest naar een uitgebreid verjaardagsfeest en daarna op ziekenbezoek bij een oude dame.
Er staan wat bruiloften op de planning waar ik ook mee naartoe mag gaan!
Verder ben ik zolang ik hier ben onderdeel van zijn familie. Hij keek me raar aan dat ik hem de suggestie gaf om de verjaardag van Yanki met hun gezin te vieren. 'Jij bent nu toch ook familie?!'.

Het lijkt er dus op dat ik me hier niet zal vervelen!

Nog even wat fotootjes met uitleg:
Foto 1: mijn uitzicht vanuit mijn kamer
Foto 2: mijn eerste lesdag
Foto 3: hier is het gebruikelijk om iemand welkom te heten met een sjaaltje. In het hostel werd ik officieel welkom geheten met zo'n sjaaltje.
Foto 4: impressie van het centrum van het dorp

Mocht je het nog leuk vinden om post naar het buitenland te versturen: ik vind het geen probleem om 'slachtoffer' zijn.
Tip: verstuur na december geen post meer naar dit adres omdat ik niet weet hoelang de post erover doet en ik eind januari hier vertrek.

Gerda ten Heuw
Upper Gumba Hatta
C.E. Hostel
K D Pradhan Road
District Kalimpong 
India
Pin- 734301

  • 07 November 2018 - 12:06

    Pieter:

    Mooi! Veel plezier daar!

  • 07 November 2018 - 14:02

    Joke Ten Heuw:

    Ha die Gerda, haha, carrot of 9, wat een vondst!
    Heb je geen app op je telefoon om te vertalen of zo?
    Wauw, wat bijzonder om daar te zijn. Mooie foto's!
    Succes met lesgeven. Je kunt het!
    Pas goed op jezelf.

    Hartelijke groet van ons.



  • 08 November 2018 - 05:08

    Johanna:

    Zo leuk te lezen. Go girl....!!

  • 10 November 2018 - 06:00

    Tante Roeli :

    Gerda, wat een reis! Echt ets voor jou.
    Ik vroeg je moeder hoe het met je ging, gaat en zij wees me op gerdaatje.waarbenje.nu
    Leuk om je verslag te lezen. dapper dat je zoiets durft en doet !
    We wensen je zegen toe op je werk in het verre India.
    hartelijke groet van oom Gert en mij,
    tante Roeli

  • 10 November 2018 - 07:01

    Marga:

    Gaaf Gerda om te lezen dat het je super goed bevalt. Je maakt weer heel wat mee. Geniet ervan! Liefs van ons allen!

  • 10 November 2018 - 16:13

    Dinant:

    Leuk je verhalen te lezen. Good luck learning English and take care of yourself! Is sport ook onderdeel van je takenpakket? Groeten van 'Lange Dino'

  • 13 November 2018 - 15:30

    Laura:

    Mooi om te lezen hoe het je tot nu toe vergaat!
    Ik las er een beetje overheen, maar de ochtend start om 6:00!
    Tjonge. Je moet er wat voor over hebben :D
    Uitslapen tot 13u moet dus nog een paar maand wachten?

  • 25 November 2018 - 06:07

    Peter:

    Dit is de eerste die ik lees , maar gaaf Gerda, je bent lekker bezig daar! Veel succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 56352

Voorgaande reizen:

25 September 2021 - 24 December 2021

Lesbos

01 Oktober 2018 - 15 Mei 2019

Sri Lanka, India, Bangladesh

22 Februari 2011 - 03 September 2011

Lesotho

Landen bezocht: