De beloofde terugblik op Bangladesh - Reisverslag uit Dehradun, India van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu De beloofde terugblik op Bangladesh - Reisverslag uit Dehradun, India van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu

De beloofde terugblik op Bangladesh

Blijf op de hoogte en volg Gerda

09 Mei 2019 | India, Dehradun

Bangladesh, het land waar ik niet alleen de deur uitmocht. Dat is het eerste waar ik aan moet denken.
Gelukkig betekende dat niet dat ik niets gezien en ontdekt heb!

Ik ga toch weer even puntsgewijs wat dingen benoemen, vind ik vooral voor mezelf lekker overzichtelijk.
* De Bangladeshi die ik ontmoet heb zijn supergastvriendelijk! Ik heb heb me op alle plekken enorm welkom en speciaal gevoeld. (Soms iets tè speciaal maarja... dat hoort er dan ook gewoon bij)
* Het land waar ik trots mijn doopnaam Elisabeth gedragen heb!
* Helaas is het land zo corrupt als... tja, als wat?! Corrupt dus in ieder geval. Criminelen die straf ontlopen met geld en door vriendjespolitiek. Hoge piefen die ook drugsdealer blijken te zijn. De corruptie werkt door in alle lagen van de samenleving...
* Na het lezen van een krant snap ik nog beter waarom ik niet alleen naar buiten mocht. Er gebeuren veel verschrikkelijke dingen (details lijkt me niet handig)
* BYFC (organisatie waar ik was) heeft erg goed voor me gezorgd. Ik heb verschillende plekken gezien: scholen, sloppenwijkje, dorpsleven ver buiten de stad, speciale programma’s rondom nationale feestdagen.
* Ik heb geleerd om cricket te spelen! Soort van slagbal maar dan ingewikkelder.
* De mensen van de immigratie waren niet gecharmeerd van mijn aanwezigheid. Voldoende gedonder gehad bij immigratieoffice.
* Elke dag rijst eten voor lunch en avondeten is niet mijn favoriet maar heb ik overleefd
* Eten met de hand (alleen de rechterhand! Want met de linkerhand hoor je je kont mee af te vegen...) is fantastisch.
* Verkeer is nog chaotischer dan India. Malloten op de weg.
* BYFC is goed in afscheid nemen. Er werd een heuse afscheidsceremonie voor mij georganiseerd! Lieve woorden, zingen (in Bangla), cadeautje en gebed. Later nog een bbq met de jongens die ook in dit gebouw wonen en de meiden vann het meisjeshuis dichtbij.

Uiteraard kan ik nog wel even doorgaan maar dat doe ik onszelf niet aan.

Het is bizar hoe snel dingen voelen als weeeeeeeken terug. Ik zit nu net een weekje in Delhi maar moest er echt even voor gaan zitten om de terugblik op Bangladesh te schrijven!

Nog maar een klein weekje in Delhi en omgeving voor ik terug naar Nederland kom! Wat vliegt de tijd zeg!

Momenteel zit ik in Dehradun, 6 uur reizen vanaf Delhi. Hier neemt een vriend van Anmol (herken je die naam nog?) me op sleeptouw. Lekker de toerist uithangen met een local.
Zaterdag weer terug naar Delhi om nog ruim 2 dagen van die stad te genieten.
Afgelopen week trouwens ook genoten in Delhi. Vooral indrukwekkend om toch nog door de echte sloppenwijken te lopen!!!

Woensdag 15 mei hoop ik rond lunchtijd aan te komen op Schiphol.
Of ik daar zin in heb?! Nee en ja.
Nee: het reizigersleven bevalt me veels te goed.
Ja: eindelijk weer echte knuffels geven en iedereen weer zien.
Ik denk er gewoon maar niet teveel over na dat de reis voorbij zal zijn.

Tot in Nederland mensen!



  • 09 Mei 2019 - 06:24

    Joke Ten Heuw:

    Hoi Gerda, zie maar een half bericht, of ligt het aan mij?
    Goeie reis terug!

  • 09 Mei 2019 - 07:57

    Johanna:

    Ik zie ook je punten niet:)

  • 09 Mei 2019 - 13:13

    Gert:

    Ik vind het zo wel heel overzichtelijk!!

  • 09 Mei 2019 - 15:43

    Truus Lotgerink:

    Lekker kort ;-)

  • 09 Mei 2019 - 15:54

    Gerda Ten Heuw:

    Ik weet niet waar het aan ligt maar ik heb tig keer geprobeerd het hele verhaal erop te krijgen.... zodra ik weer in Delhi ben ga ik weer en poging doen!

  • 09 Mei 2019 - 16:14

    Augusta:

    Geniet van je laatste dagen in Azië Gerda. Een grote rugtas vol ervaringen en nieuwe contacten neem je mee terug naar huis. Veilige reis en Kena Ka Khotso voor straks als je weer voet zat op NL bodem.

  • 10 Mei 2019 - 07:39

    Joke Ten Heuw:

    Hoi, toch gelukt gelukkig!
    Mooie, laatste dagen gewenst, Gerda! Voorspoedige terugreis alvast gewenst!
    Liefs van ons

  • 10 Mei 2019 - 08:31

    Gert:

    leuk om te lezen. Hoe is het met je linkerhand?

  • 10 Mei 2019 - 13:23

    Laura:

    Mooi verhaal weer, lekker overzichtelijk :')
    Fijn dat je nog even de toerist kan uithangen met een local.
    Het volgende verhaal hoor ik vast live!
    Ik zie je snel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 56329

Voorgaande reizen:

25 September 2021 - 24 December 2021

Lesbos

01 Oktober 2018 - 15 Mei 2019

Sri Lanka, India, Bangladesh

22 Februari 2011 - 03 September 2011

Lesotho

Landen bezocht: