Vakantieblog! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu Vakantieblog! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu

Vakantieblog!

Blijf op de hoogte en volg Gerda

13 Oktober 2018 | Sri Lanka, Sri Lanka

Bijna elke dag denk ik 'hier zou ik een hele blog over kunnen schrijven'. Gelukkig voor een ieder van ons voer ik die gedachte niet uit en zal ik het houden bij één vakantieblog vanuit Sri Lanka. Ongeveer bijna precies in het midden lijkt me wel een mooi moment, nu dus.

Het blijft me verrassen hoe fijn ik reizen op zich vindt. En dan vooral het backpacken (ook al is mijn tas echt veels te zwaar om normaal mee te kunnen lopen….lang leve de TukTuk -foto-).
Die TukTuk’s vind ik trouwens echt superleuk en ik voel me er ook relatief veilig in. Laat ik het maar niet hebben over de rijstijl van de bestuurders...

Per dag kunnen beslissen en bekijken wat ik wil: heerlijk.
Wanneer een plek tegenvalt meteen doorreizen en op andere plekken iets langer blijven plakken.
Gisteren kwam ik bijvoorbeeld aan in de stad waar ik nu zit: Nuwara Eliya. Deze stad ligt aan de voet van de hoogste berg in Sri Lanka.
Ik kwam aan in de regen, onderweg had ik fantastische uitzichten kunnen hebben, als het niet geregend had. Het was er koud en vochtig. Ik moest bij aankomst zelfs mijn schoenen en een fleecevest aandoen die ik tot dan toe niet gebruikt heb.
De weersvoorspellingen zagen er ook aardig druipend uit dus erg veel hoop had ik niet voor de volgende dag: tegenvaller dus (ja hoor, die momenten zijn er ook echt wel). Morgen misschien meteen doorreizen?!

Vanochtend toen ik wakker werd was het droog. Dus hup, m’n bed uit en op stap gaan.
Ik heb ontdekt hoe het werkt om met de ‘gewone’ bus te reizen. Heerlijk om nonchalant de bus in te stappen en voor 80 Roepie (41 eurocent) anderhalf uur in de bus te zitten. Nu zonder bewolking waardoor het toch weer één en al genieten was!

Bij een theeplantage kreeg ik een rondleiding door de fabriek en liep ik daarna even over de plantage. Een man wenkte me en leidde me naar een rots middenin de theeplantage waarvandaan ik een fenomenaal uitzicht kreeg over de omgeving. -foto-
Hij vertelde me het één en ander over het werken als theeplukker. Daar werd ik niet vrolijk van moet ik eerlijk zeggen…. Uiteraard vroeg hij me na de tijd wel om geld ;). Maar o, wat was deze ervaring weer een onverwachte verrassing!

Even een aantal weetjes/dingetjes over mijn reis in Sri Lanka tot nu toe:
- De mensen zijn echt heel vriendelijk
- Een curry is niet een maaltijd met vooral kerrie (ik weet het: geen goede voorstudie gedaan) maar rijst met veel lekkere bijgerechten. -foto-
- Ik hou van curries!
- Er staan veel Boeddha beelden in het land. Niet alleen kleine bescheiden beelden maar vooral groooooots. Bijvoorbeeld 1 van 40 meter! Of een aantal ‘kleintjes’ van 5 meter.
- De bus gebruik ik het meest om me naar een andere stad te verplaatsen. Mijn duurste busreis met de 'gewone' bus was 80 eurocent voor 3 uur reizen. Toen ik nog niet van die public bus wist heb ik 10 euro neergelegd voor eenzelfde afstand :(.
- De TukTuk gebruik ik voor korte afstanden. En vooral wanneer ik mijn backpack mee heb.
- Tijdens het snorkelen in het noord-oosten van het eiland hebben er haaitjes van ca 1,5 meter onder me doorgezwommen.
- Ze hebben me niet opgegeten.
- De zon vond het wel nodig om mijn huid ietwat roder te laten worden, zeg maar KNALrood.
- De volgende dag ging lopen iets minder soepel dan normaal
- Maandag hoop ik met de trein verder te gaan op het traject wat 1 van de mooiste treintrajecten ter wereld schijnt te zijn. Van Nuwara Eliya naar Ella.
- Daarna ga ik naar de kust en hopelijk genieten van de zon, de zee en het strand.
- De laatste dagen van de vakantie zal ik doorbrengen bij een Sri Lankaans stel wat ik in Lesotho heb leren kennen.
- 29 oktober is de vakantie voorbij en vlieg ik naar India

Tot de volgende keer vanuit India!

  • 13 Oktober 2018 - 19:27

    Ellen En Henk:

    Lieve Gerda,

    Super om even zo’n reisverslag van je te lezen! Fijn dat je het naar je zin hebt en mooie mensen ontmoet en mooie dingen ziet. Goede reis naar India en Gods Zegen! Groetjes Ellen en Henk

  • 13 Oktober 2018 - 20:10

    Joke Ten Heuw:

    Ha die Gerda, mooi verhaal! Pas op met die haaien, he en je goed insmeren!! Nee, hoor, ik weet dat je goed op jezelf past! Je ouders waren hier trouwens vanavond, we hebben nog meer verhalen gehoord.
    Fijne tijd, geniet van de treinreis.
    Tot de volgende blog.
    Liefs van ons

  • 14 Oktober 2018 - 16:32

    Lautje:

    Hai! Wat leuk om te lezen allemaal! Ik was al erg nieuwsgierig. En je houdt van curry!! Ik ben blij haha. Gelukkig maar :') dan kunnen we straks toch nog een keer Indiaas eten als herinnering. Tot de volgende blog, dikke kus!

  • 15 Oktober 2018 - 11:21

    Augusta:

    Super leuk om je verslag te lezen, alsof we even om het hoekje kunnen kijken. Geniet van elke dag en straks een leuk bezoek bij Prithi en Delrine, doe ze de hartelijke groetjes. lieve groet van Augusta.

  • 15 Oktober 2018 - 11:39

    Mirjam Beeuwkes:

    Hi Gerda,

    Jaaaaa, die Sri Lankaanse curry's zijn té lekker en die treinrit is té mooi! Geniet ervan!

    Groetjes, Mirjam

  • 25 Oktober 2018 - 12:53

    Arend Jan:

    Hey vakantieganger! :)
    Leuk om mee te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 56196

Voorgaande reizen:

25 September 2021 - 24 December 2021

Lesbos

01 Oktober 2018 - 15 Mei 2019

Sri Lanka, India, Bangladesh

22 Februari 2011 - 03 September 2011

Lesotho

Landen bezocht: