En dan eet je toch wat je eigelijk niet wilde eten - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu En dan eet je toch wat je eigelijk niet wilde eten - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu

En dan eet je toch wat je eigelijk niet wilde eten

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Gerda

04 Juli 2011 | Lesotho, Maseru

Tijd voor een nieuwe blog!
Afgelopen weekend weer veel nieuwe, leuke dingen meegemaakt. Ik ben bang dat het weer een ‘opsom’-blog gaat worden maar dat zullen we wel merken!

Vorige week hebben we weer veel Rock Solid gedaan. We mochten weer wat mensen trainen als Rock Solid leiders en op het YouthCenter hebben we weer een Rock Solid gedraaid. 32 Jongeren hebben zich weer lekker uit kunnen leven.

Zaterdag vond er een ‘worship in the mall’ plaats: in het (westerse…) winkelcentrum van Maseru ging de band van de kerk ‘gospelen’ (liederen spelen en zingen die over God en/of geloven gaan).
Heleen had haar saxofoon uit Nederland meegenomen. Zij heeft ook mee mogen spelen in de mall! Op de foto kun je de band zien in het midden van het winkelcentrum.

‘s Avonds zijn we naar het girlsweekend van Youth for Christ geweest. 10 Meiden uit de wijk Khubetsoana (buitenwijk van Maseru waar het YouthCenter ook staat) werden een weekend lang onderwezen en vermaakt! Heleen en ik hebben ook teachings mogen geven. Zaterdagochtend had Heleen een teaching gegeven over je zelfbeeld en had daarbij een lied aangeleerd over ‘He (God) has made you in His image’. Toen we ‘s avonds weer op het weekend kwamen gingen de meiden het lied weer lekker enthousiast zingen. Dat heb ik maar even vastgelegd op video en foto :).
De reden dat we die avond naar het weekend gingen was vooral om het eten… niet dat ik heel erg uitkeek naar datgene wat op het menu stond maar ik wilde het toch een keer eten: Likahare (spreek je uit als Dikahare).
Voordat ik naar Lesotho ging had ik een plaatje gezien van het gerecht. Toen heb ik duidelijk aangegeven dat ik dat ECHT NIET wilde eten!!!
Maar toch heb ik het gedaan. Afgelopen zaterdagavond heb ik een stuk koeiemaag gegeten!!!!
Ik moet eerlijk zeggen dat de kruiden en groenten eromheen erg lekker waren maar die stukken maag… het is een rare substantie wat er niet uitziet!!! En laat ik nou niet zo’n held zijn met ‘rare-dingen-eten’…

Zondagochtend weer naar het meidenweekend geweest omdat ik toen aan de beurt was om een teaching te geven. Ik heb ze 10 principes geleerd van een relatie hebben met God. 10 Dingen die erg belangrijk zijn als je een relatie met Hem wilt hebben en/of onderhouden.
Na de teaching hebben we de worship geleidt (we hebben hier gitaren tot onze beschikking!) en daarna pannenkoeken gebakken. Nog even een groepsfoto maken en het girlsweekend was voorbij…
Maar onze dag was nog lang niet voorbij! Heleen en ik gingen door naar 4Uth: sporten met de jongeren van de kerk. Ik heb me daar weer heerlijk uit kunnen leven met volleyballen.
’s Avonds eerst thuis nog koukleumen voor de kolenkachel die voor de verandering weer een uitgegaan was en niet meer aanwilde en toen lekker filmpje gekeken bij vrienden.

Vanochtend heb ik eerst met een Basotho-collega een mimestuk ingestudeerd. Ik had haar een keer verteld dat ik af en toe mime speel en zij werd helemaal enthousiast en wilde het leren. Prima! Dus nu hebben we geoefend en moeten we alleen nog op zoek naar plekken om het op te kunnen voeren ;).
In de middag heeft die collega ons weer veel cultuur dingen laten zien / verteld. Met haar zijn we met openbaar vervoer (denk hierbij aan een volgepropt busje die sjeest en hobbelt over de wegen met of zonder veel gaten) naar haar huis gegaan. Om bij het busje te komen moesten we eerst een eind lopen en een stukje over de markt lopen. De markt hier bestaat niet uit mooie marktkramen maar uit stukken aan elkaar getimmerd hout met fladderend plastic. Zie de foto voor een indruk (al kun je het sfeertje, geluiden en geuren jammer genoeg niet vastleggen op een foto…).

Onderweg naar de buitenwijk van Maseru waar haar ouders wonen heeft ze veel over gebruiken, tradities enzo vertelt. Erg leuk!
Bij haar thuis gekomen werden we voorgesteld aan haar ouders en zussen. Bij het weggaan kregen we nog een zak Moroho (groente) mee als teken dat ze blij waren met onze komst. We werden uitgenodigd om volgende week weer te komen :D

En nu ben ik aan het inkakken voor de inmiddels weer gloeiende kolenkachel.
Morgen begint mn werkweek weer die veel leuks gaat bieden: woensdag kan ik namelijk Lineke en Rob (mn zus en haar man) ophalen van het vliegveld in Bloemfontein!
Vanaf dan kan ik aan hen laten zien waar ik woon en werk en mogen zij dit mooie land ook gaan ontdekken!
Ik ben benieuwd naar hun bevindingen…

  • 04 Juli 2011 - 19:46

    Job:

    Wat heb jij tegen koeien(magen). Koeien zijn wel even mijn lievelingsdieren...moet ik er wel bij melden dat ik nog nooit een koeiemaag op heb. Als ik het zo allemaal lees hebben jullie een zeer gezegend positie. Gaaf om te lezen dat je jongeren mag vertellen over God en hun mag onderwijzen. En zingen in de mall ter ere van onze Schepper, SUPER gaaf.

    Heel veel zegen en plz juist ook als je familie er is.

  • 04 Juli 2011 - 22:14

    Harmen:

    Wow, wat maak je weer veel mee. Gaaf om te lezen. Doe de luitjes G+B en kids daar de hartelijke groeten van me. Succes me je activiteiten! God bless!

  • 05 Juli 2011 - 13:53

    Diana\jeremy:

    koeiemaag ...brbrbrrrrr,knap van je dat je het hebt geproefd.

    Liefs Diana en Jeremy

  • 06 Juli 2011 - 07:36

    Joelle En Matthijs:

    Leuk om de foto's te zien van tante Gerda, het duurt wel heel lang dat je in Afrika bent hoor (dit zegt J). dikke kus van Joelle en Matthijs!!!

  • 06 Juli 2011 - 09:11

    Heddie En Rolien:

    wat een mooie verhalen allemaal en fijn dat je dit werk daar mag doen,en we vinden het zeker jammer dat we de geuren niet kunnen ruiken.geniet van de tijd met je zus en haar man zodat zij ook kunnen zien waar en waarmee je bezig bent

  • 07 Juli 2011 - 19:20

    Jayjay:

    Die likahare lijkt op afstand wel snert ;-)

  • 09 Juli 2011 - 21:24

    Helprich & Joke:

    Dag lieve Gerda, wat leuk dat Rob en lien er zijn. Fijne tijd samen!
    We hebben alle (voor ons achterstallige) verhalen gelezen en de foto's bekeken. We waren even wat achter door vakantie en zo. Mooi, die band in het winkelcentrum. Doet me denken aan dat wij jaren geleden (voor pasen) altijd gingen zingen in de stad, doodeng, hoop commentaar altijd, maar toch proberen de boodschap over te brengen.
    Knap van je, koeiemaag eten. wie weet wat wij in Nl allemaal eten wat we niet precies weten wat het is, toch? En 's lands wijs, 's lands eer, toch?
    Sterkte verder en geniet vooral zo mogelijk, Gods zegen bij alles wat je doet, liefs, H&J

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Lesotho, Maseru

Lesotho

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2012

How great Thou art!

26 April 2012

toch maar...

06 September 2011

Always look on the right side...

01 September 2011

Ontkennen helpt niet meer...

28 Augustus 2011

Bye Bye Bye Bye
Gerda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 56378

Voorgaande reizen:

25 September 2021 - 24 December 2021

Lesbos

01 Oktober 2018 - 15 Mei 2019

Sri Lanka, India, Bangladesh

22 Februari 2011 - 03 September 2011

Lesotho

Landen bezocht: