De echte ouderwetse kolenkachel! - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu De echte ouderwetse kolenkachel! - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu

De echte ouderwetse kolenkachel!

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Gerda

27 Juni 2011 | Lesotho, Maseru

Sinds een week zijn we trotse oppassers van het huis van familie Haak! Familie Haak is nu voor verlof in Nederland waardoor wij in hun huis mogen wonen.
Heerlijk ook grote tuin waar we kunnen genieten van het winterse zonnetje. En binnen staat een echte ouderwetse kolenkachel!

Hier in Lesotho hebben ze geen centrale verwarming. Je kunt kiezen tussen een stroomkachel (die erg veel stroom kost) een gaskachel (waarvan het erg gaat stinken in huis) of dus een kolenkachel (kolen zijn duur maar verwarmt het huis altijd).
Familie Haak heeft dus een kolenkachel!
Wanneer je de kolen niet op tijd bijvult gaat ie uit. Dat is ons vrijdagmiddag overkomen...
Gelukkig kwamen er vrienden langs die zelf ook een kolenkachel hebben. Jacob Jan kon ons daarom helpen met het opnieuw aanmaken van de kachel.

Eerst alle kolen eruit (waardoor je handen en armen onder de as komen te zitten...) Daarna met aanmaakblokjes de kachel opnieuw aansteken.
Een lading geduld en feeling met de gloeiende kolen en het ding brandt weer zoals hij moet branden!
Nog even wat as weg porren (zie foto) en lekker slapen!

Inmiddels hebben we ervaren dat de kachel meer kolen wil hebben als het waait... Dat wisten we niet. Resultaat: zondagochtend uit je bed komen en constateren dat die o zo mooi gloeiende kachel het niet meer doet!!!

Gelukkig wisten we hoe we de kachel weer aan moesten maken.
We dachten 'dat gaan we even doen na kerktijd'. Nou.... ik heb het geweten hoor! Vier keer opnieuw de kachel aan proberen te krijgen en dan nog een klein gloeiend hoopje hebben (in plaats van lekker knetterende kolen die aan het opwarmen zijn)
Toch maar Jacob Jan bellen voor advies. '(...) je kunt er gewoon kolen op gooien (...)'. Zo gezegd, zo gedaan!
Een half uurtje later was de kachel weer lekker aan het knetteren en na wat porren gloeiden er weer lekker veel kolen!

Zo konden we de avond afsluiten met het spelen van een spelletje bij de gloeiende kolenkachel!

Lang leve de kolenkachel!

• 27 Juni 2011 - 15:49

Deborah:

Wat zit er naast jou? Lijkt net een muis!

• 27 Juni 2011 - 16:23

Gerda:

dat ene naast mij is een poesje!
    Een heeeeel kleintje :D

• 27 Juni 2011 - 18:03

H&K:

Ziet er gezellig en lekker warm uit!

• 27 Juni 2011 - 19:35

Job:

Wat ziet dat er gezellig uit. wel erg westers zo jullie met een spelletje maar wel erg leuk.
    Waren jullie daar nu om te werken of vakantie....;-)

• 27 Juni 2011 - 22:10

Lien:

Zou graag ik toch graag naast je willen zitten bij de kolenkachel

Dikke kus

• 29 Juni 2011 - 16:34

Geke:

Gerda!

Er zit een poesje naast je! Wat is dat nu? Mag je daar ook op passen? Wat een gezelligheid! ;-p

• 30 Juni 2011 - 09:33

Mieneke:

Ha het zou gerda niet zijn.. :) SPELLETJE! :)