Kaapstad - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Gerda

28 April 2011 | Lesotho, Maseru

Er is ontzettend veel te vertellen over afgelopen weekend! Maar ik zal niet alles opschrijven ;)
Vorige week bedachten Heleen en ik het om een weekend naar Kaapstad te gaan. Niet omdat het dichtbij is maar omdat een vriendin van Heleen daar nu nog een maandje woont en dit dus een perfecte gelegenheid is om ernaartoe te gaan.
Vrijdagochtend om 4 uur zaten we in de auto op weg naar het westen. De rit van 13 uur zijn we goed doorgekomen! Af en toe een bergpas rijden, plaspauze, in slaap sukkelen op de bijrijdersstoel, zelf een stuk rijden, chipje erbij, kaart bij de hand etc.
Zaterdag de hele dag Kaapstad onveilig gemaakt. Ik had 2 doelen: de highlights van Kaapstad in één dag zien en een jambe kopen…
Beide doelen zijn gehaald! Ik heb op de Tafelberg gestaan; zowel op mn voeten als op mn handen (zie foto 1). Daarna zijn we naar de Greenmarket Square gegaan waar veel Afrikaanse souvenirs verkocht worden (zie foto 2). Onder andere een jambe :D Voor een leuk prijsje ben ik nu de trotse bezitter van de jambe. (zie foto 3) Nu nog leren om erop te spelen…
Na een lunch en wat shoppen op Waterfront zijn we naar een strand gegaan waar we genoten hebben van het water en de ondergaande zon.
Zondagochtend zijn we naar een Zuid-Afrikaanse kerk geweest en daarna hebben we een autorit naar Kaap de Goede Hoop gemaakt. Helaas was het bewolkt en regende het af en toe. Van het kleine beetje wat wél te zien was hebben we genoten.

Maandag zijn we weer op tijd in de auto gestapt om in 2 dagen via de Gardenroute terug naar Lesotho te rijden. Ontzettend gave natuur hebben we onderweg gezien. Geweldige baaien met gave golven, hoge bergen, vlakke stukken, groene gedeeltes en juist erg droge stukken. Ongelooflijk wat een variatie! Genieten dus.
Eind van de middag vond de auto het alleen niet meer zo grappig… Hij weigerde om normaal te gaan rijden waarop wij ook weigerden om verder te rijden. De garages waren allemaal al gesloten dus er zat niets op dan en slaapplekje te zoeken.

In de lodge die we gevonden hebben waren hulpvaardige mannen die de volgende ochtend om half acht onder de auto lagen om te kijken wat er aan de hand was! Na wat sleutelen was de conclusie dat we voor de linkervoorband naar een garage moesten. Zo gezegd, zo gedaan…
Van 10.00 tot 15.30 uur heeft de auto braaf moeten wachten in de garage (en wij met hem, al hebben we ook wat winkeltjes bekeken…). Daarna werd hij geholpen en om 16.30 uur konden we weer instappen en wegrijden!
Het was de laat om nog een stuk richting Lesotho te rijden dus hebben we in ons reisboekje een lodge langs het strand (en de superhoge golven) gezocht.
Toen we er aan kwamen rijden konden we niet geloven dat het serieus onze lodge was maar het bleek echt: een lodge kats aan de zee!!! (zie foto 4: uitzicht vanaf onze slaapkamer) Dit plekje heeft de lange wachtdag weer goedgemaakt! Wat een gave plek. We hebben nog even flink genoten van die plek. Op foto 5 heb ik nog niet door dat de golf achter mij toch wel erg hoog is. Op foto 6 is te zien dat ik de lol er wel van inzag dat de golf mij natgemaakt heeft…

Toen we terugliepen naar de lodge kwam ik erachter dat ik de lampen van de auto aan had laten staan de afgelopen uurtjes. Resultaat: accu leeg!!! Gelukkig merkten we het ‘s avonds op in plaats van de volgende ochtend 4 uur :) we konden nog even een stapeltje kerels optrommelen die de auto aan wilden duwen.
Daardoor konden we woensdagochtend vroeg zonder problemen vertrekken om ruim 10 uur later weer in Maseru aan te komen!

Nu alle zooi opruimen en ons voorbereiden op de volgende vakantie: vanaf volgende week komt Heleens broer Arjen op bezoek. Met hem gaan we ook 2 tot 3 weken op reis! Weekje binnen Lesotho en daarna naar de oostkust van Zuid-Afrika. Precies de andere kant dan we dit weekend zijn geweest :D.

Maar als afsluiter even voor de beeldvorming van jullie (en voor two of the big 5): tussendoor gaan we nog hard aan het werk!!! Ook daar verheug ik me weer op ;)

• 28 April 2011 - 13:37

Laura:

Cooooool...
    Wat een genieten zeg. Once in a lifetime ;) Ben wel beetje jaloers hoor! Groetjes aan Heleen!
    x

• 28 April 2011 - 14:56

Mirjam B:

GAAAAF! leuke foto's ook :).

• 29 April 2011 - 14:16

Diana En Jeremy:

he wat een leuke jembe, wel goed oefenen he..........