Haal eruit wat erin zit!!! - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu Haal eruit wat erin zit!!! - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu

Haal eruit wat erin zit!!!

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Gerda

30 Juli 2011 | Lesotho, Maseru

Nu de tijd ineens veel sneller lijkt te gaan dan 4,5 maand terug zijn Heleen en ik bezig om alles eruit te halen wat er nog voor ons inzit in Lesotho.
Dat betekent:
- er niet aan willen denken dat we over 5 weken alweer in Nederland zijn
- contacten die we hebben te versterken
- iedere gelegenheid aannemen om nog leuke dingen te doen
- etc...

En het is ons aardig aan het lukken!
Afgelopen woensdag hebben we 3 jongeren van de kerk uitgenodigd om bij ons te komen eten. Eerst een beetje zoeken naar gespreksonderwerpen maar later niet meer te stoppen! Gave gesprekken gehad over hoe ze (en we) in het leven staan. Ineens kwamen we erachter dat het alweer half tien was.... ;)

Vrijdagochtend zouden we een vergadering hebben om 11 uur s ochtends. Om half elf kwamen we erachter dat die toch niet doorging. Dat betekende voor ons vrij zijn tot 14.30! Dus ineens hebben we 4 uur extra om leuke dingen te doen!!!
Daar wisten we wel raar mee dus zijn we in de auto gestapt en naar een ontzettend mooie lunchplek in Ladybrand (Zuid-Afrika) gereden om daar te genieten van een heerlijk zelfgebakkenbroodje met kip / chilli / mozzarella.
Mn vingers heb ik er ook maar bij afgelikt!

Morgenochtend vertrekken we met Gert en Brenda richting de Katsedam. Het is goed mogelijk dat we er niet kunnen komen doordat de weg ondergesneeuwd ligt! Het is dus nog afwachten hoe onze dag / dagen eruit gaan zien.
Leukleukleuk!

Nog even wat leuke momenten:
- de auto parkeren, naar de winkel lopen en dan je naam horen schreeuwen: een straatjongere die blij is om ons te zien!
- na het boodschappen doen naar de auto lopen, dezelfde jongen naar je toe zien rennen om je een knuffel te geven (en dan niet eens vragen naar wat te eten! Hem daarna wel een appel gegeven :D)
- appeltaart-met-witte-chocola-in-het-deeg bakken
- bij het buddyprogramma komt er een buddy op me af en zegt dat ik haar buddy ben. Ik had haar al 3 maand niet meer gezien dus herkende haar niet (tja... zoek tussen alle donkere meiden die ene uit die je 1 keer gesproken hebt. Bedenk daarbij dat je ze niet kunt onthouden adhv hun haarstijl omdat ze deze vaak veranderen lang/kort/vlechtjes/andere vlechtjes etc)
Zij vroeg of ik haar naam nog wist. 'Yes, you are Mapolo' ze begon te glimlachen en noemde mijn Sesotho naam 'Limpho'(uitspraak = Dimpho). Oke... dan is ze dus mijn buddy! (ik wordt niet bij mn Sesothonaam genoemd, niet iedereen in de jeugdgevangenis weet die naam)
Vanaf dat moment hebben we het hele programma bijna hand in hand gedaan!

De komende 5 weken zal ik het motto 'haal eruit wat erin zit' blijven hanteren. Zowel in mn werk (wat eigelijk veel te leuk is om werk te noemen) als in mn vrije tijd!

Khotso!

• 31 Juli 2011 - 11:21

Anne:

wow goedzo, haal er nog even uit wat er in zit!! en wat een mooie dingen maak je mee :) (ik geniet een beetje mee hier!)