JTC - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu JTC - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu

JTC

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Gerda

28 Mei 2011 | Lesotho, Maseru

Komende maandag zal ik nog een blog schrijven over de 2e helft van onze vakantie. Dan kan ik er ook foto's bij plaatsen...

Maar vandaag even een blog over vandaag!
Elke zaterdag gaan we naar de jeugdgevangenis, het JTC. Met studenten van een school hier in de stad maken we contact met de jongeren in het JTC. Iedere student is gekoppeld aan een jongere uit het JTC. Met diegene probeer je een band op te bouwen.
Ik ben gekoppeld aan Mapolo. Jammer genoeg was ze er vandaag niet dus probeer ik contact te maken met anderen.
Het is hier voor ons (die geen Sesotho spreken) ontzettend lastig om contact te leggen met de meiden. Wanneer ze me uberhaubt aan zien komen lopen gaan ze al weg of draaien ze de rug naar me toe. Gelukkig weet ik dat dit niet persoonlijk bedoeld is maar dat ze te verlegen zijn om in het engels in gesprek te gaan. Jammer!

Wel had ik vandaag contact met 2 jongens. Ik vroeg ze wat de reden was dat ze hier moesten wonen.
De ene jongen vertelde dat hij een half jaar terug zonder rijbewijs in een auto heeft gereden en daarmee een ongeluk heeft veroorzaakt. Hij zit nu voor 3 jaar vast...
De andere jongen vertelde dat hij geld van zijn tante gestolen heeft anderhalf jaar terug. Ook hij moet 3 jaar zitten. Op de vraag of hij zijn tante nog gesproken heeft na de tijd antwoordt hij 'ja, ze is hier op bezoek geweest en heeft me vergeven'. Gaaf!

Verder vertelden de jongens dat ze elke doordeweekse ochtend om 9 uur naar school (op het terrein) gaan. Daarvoor krijgen ze ontbijt, soms met een kopje thee erbij.
tot 12 uur hebben ze school. Van 12 tot 15 uur kunnen ze poolen, spelletjes spelen, sporten en een hapje eten.
Maar om 15 uur moeten ze naar hun slaapzalen waar ze zich moeten vermaken tot de volgende ochtend!!!

Bizar...

  • 30 Mei 2011 - 12:22

    Diana/jeremy:

    voor geld stelen ..3 jaar krijgen,als ze dat hier invoeren zijn de gevangenissen gauw vol

    thanx voor je berichtje...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Lesotho, Maseru

Lesotho

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2012

How great Thou art!

26 April 2012

toch maar...

06 September 2011

Always look on the right side...

01 September 2011

Ontkennen helpt niet meer...

28 Augustus 2011

Bye Bye Bye Bye
Gerda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 56352

Voorgaande reizen:

25 September 2021 - 24 December 2021

Lesbos

01 Oktober 2018 - 15 Mei 2019

Sri Lanka, India, Bangladesh

22 Februari 2011 - 03 September 2011

Lesotho

Landen bezocht: