Lees zelf maar waar het over gaat ;) - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu Lees zelf maar waar het over gaat ;) - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gerda Heuw - WaarBenJij.nu

Lees zelf maar waar het over gaat ;)

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Gerda

24 Maart 2011 | Lesotho, Maseru

Misschien verwachten jullie nu een mooi verslag van de safari in Zuid-Afrika van afgelopen maandag. Maar helaas… we hebben geen safari gedaan! Dat staat voor komende maandag op het programma (als dat niet ook nog gaat veranderen).

Afgelopen maandag zijn we naar de Mohale Dam geweest. Een groot meer middenin het hooggebergte van Lesotho. Vooral de weg ernaartoe was erg mooi en gaaf om te berijden. Via de ‘God-help-me’ pas, Nazareth en Ha Ntsi reden we genietend door het berglandschap.
Onderweg kwamen we nog stenen tegen midden op de weg, zagen we een potloodherder en keek ik mn ogen uit over het mooie landschap!
Bij de Mohale Dam hebben we nog een bergafdalinkje te voet gemaakt om met de blote voeten door het water te lopen. Mooi genietmomentje!
Na gebruik gemaakt te hebben van een natuurlijk toilet zijn we de auto weer ingestapt om te beginnen aan de terugweg. Heerlijk om zo door het mooie land te crossen!

Afgelopen week is het duidelijker geworden wat we de komende maanden hier gaan doen! Onze introperiode loopt deze week ten einde. Het waren weken vol trainingen en meekijken bij de verschillende projecten. Een erg fijne manier om je plek hier te vinden!
Het weekprogramma is nog niet helemaal ingevuld omdat we nog met een aantal mensen om de tafel moeten om het praktisch allemaal rond te krijgen.
Maar voor nu zijn dit mijn werkzaamheden de komende maanden:
Dinsdagochtend staffmeeting. In de middag bezig voor / met de straatjongeren. (dit is het project waar mn hart het meest naar uitgaat! Het is zo ontzettend gaaf om hiermee bezig te zijn!)
Woensdagmiddag naar het YouthCenter om (zeer wrs) Rock Solid te introduceren. In de ochtend kunnen we het dan nog voorbereiden.
Donderdag staat gereserveerd voor de straatjongeren. Hoe en wat precies is nog niet duidelijk.
De vrijdag zal wrs gevuld worden met het YouthCenter. ’s Ochtends vergaderen en ‘s middags huiswerkbegeleiding geven.
Zaterdags draai ik mee in het buddyprogramma in de jeugdgevangenis. Ik zal dan gekoppeld worden aan een vrouwelijke gedetineerde om haar buddy te zijn.
Komende zaterdag zal ik ook een programma doen met alle jongeren daar. Best spannend om in het Engels m’n zelfgeschreven programma af te draaien. Even voor de beeldvorming: de jongeren spreken hier vooral Sesotho. Mijn krakkemikkige Engels wordt dus ook nog vertaald naar het Sesotho. Al zijn er ook veel jongeren die zowel Sesotho als Engels spreken.
Op de zondag gaan we naar de kerk en in de middag is er een jeugdprogramma waar we in mee kunnen draaien of we gaan volleyballen bij de familie Haak.
En de maandag is de ‘day off’. Dan zullen we er vooral opuit gaan!
Alles kan dus nog veranderen maar daar komen we nog wel achter ;)

Vanochtend zijn we weer naar de straatjongeren geweest met Samuel. Ik vind het ontzettend gaaf om te merken dat ze blij zijn met onze komst en dat ze ons herkennen. (op zich is dat niet zo moeilijk aangezien wij blank zijn en zij niet…..)
Gisteren zagen we bijvoorbeeld Tato (geen idee of ik het goed schrijf) die de eerste keer dat we hem zagen erg nors en wantrouwend ons bekeek. Nu kwam hij met een stralend gezicht op ons af en kwam even een hand geven terwijl wij in de auto aan het wachten waren. En dat in zo’n korte tijd. Dat belooft veel moois ;).

Verder hebben we vandaag water gekocht! Ook dit werd op prepaid basis. Het voelt best omslachtig om naar het benzinestation te gaan en daar water te kopen. Oké, het is wel heel leuk om het zo te vertellen omdat je nu misschien het idee hebt dat we met jerrycans daar naartoe gaan om ze te vullen met water. Dan zal ik nu dat beeld onderuit halen. We hebben een soort van sleuteltje die je daar op kunt waarderen. En met dat tegoed stroomt het water weer bij ons uit de kraan!

Dat was het weer voor vandaag!

Groeten van de aardig verkleurde Gerda

• 24 Maart 2011 - 18:26

Deborah:

Klinkt goed! Enjoy :) Sta echt helemaal verbaasd dat de straatjongeren je hart hebben. Hoezo dat? Nee grapje ;) Ik weet zeker dat je bij hen op je plek zit. Succes!

• 24 Maart 2011 - 18:51

Gert:

aardig verkleurd.....zeg maar gerust rooie rakker!

Gr.G.

• 25 Maart 2011 - 09:40

AJ:

Kijk dat is fijn lekker met die jongeren aan de slag! Geniet ervan!

We blijven lezen...

!BOX!